Dlaczego w ogóle opowiadamy o trendach? Mamy wpływ na ich kreowanie, czy są gdzieś spisane i musimy się do nich dostosować? Jak to mawiają psychologowie i marketingowcy: to zależy.
Pod koniec lub na początku roku podsumowujemy to, co się działo w naszych branżach, w firmie i planujemy działania na kolejny rok, najczęściej robiąc burzę mózgów. Najczęściej jednak mamy jakieś założenia, wnioski po poprzednich działaniach. I bardzo dobrze! Dzięki temu nie popełniamy błędów po raz kolejny. Monitorując rynek i analizując trendy, jest nam prościej być na czasie, komunikować nasze działania w efektywny sposób z użyciem odpowiednich narzędzi.
Zobaczcie, jakie trendy są wg. nas są prognozowane w 2023 roku w świecie online, eventów online, marketingu i szeroko rozumianej komunikacji.
E-commerce
Według raportu MediaRun „78% polskich internautów robi zakupy w e-sklepach. Szacuje się, że do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 94 mld złotych, a jego udział w sprzedaży detalicznej będzie wynosił 17%.„ To liczby, które nie pozwalają nam przejść obok nich obojętnie, szczególnie, jeśli nasze usługi i produkty sprzedajemy w internecie. O czym powinniśmy pamiętać planując działania w 2023 roku?
- Pandemia zwiększyła liczbę zakupów w internecie.
- Kryzys i inflacja sprawiają, że liczymy każdy grosz.
- Zmienia się podejście do marketingu.
- Coraz więcej klientów korzysta z płatności odroczonych (chociaż wg. BlueMedia to obecnie ok 8%).
- Od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje dyrektywa omnibus?
Jakie płyną z tego wnioski? Konsumenci będą wybierać produkty najtańsze lub (naj)droższe, o lepszej jakości, które będą im dłużej służyły. Trudniej (na szczęście!) będzie sztucznie podnosić ceny np. przed Black Friday, bo i tak dzięki omnibusowi, pokażemy jaka była najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni. Reklamy kierowane do naszych odbiorców będą musiały być… trudno znaleźć określenie: mądre? Ładne? Na pewno nie nachalne: kup teraz, bo inaczej dostaniesz figę z makiem. Przy tworzeniu reklam będziemy pamiętać o reklamach elastycznych w Google, Google customer match, Marketplace itp.
Wideo
To nasz konik, więc postaramy się w telegraficznym skrócie 😉 Rok temu mówiliśmy, że content is the king, w tym roku też tak będzie (jak co roku), jednak wideo i jego różne formy zwyciężą. O czym należy pamiętać?
- O różnych kanałach: YouTube, Tik Tok.
- Reklamach wideo też w Google.
- Transmisjach na żywo np. Facebook, LinkedIn.
- Rolkach
- Wszelkiego rodzaju streamingach.
Dlaczego? Ponieważ 87% marketerów uważa, że wideo pozwala na generowanie wyższego zwrotu z inwestycji i pozwala na zwiększenie ruchu. I mają rację, ponieważ aż 88% osób twierdzi, że dokonali zakupu po tym, jak zobaczyli materiał wideo.
A jak będziecie nagrywać, to pamiętajcie o tym, że różne formy eventów online wymagają różnego rodzaju formatu. Webinary raczej w poziomie (16:9), ale już rolki i szybkie live w mediach społecznościowych już w pionie 😉
Analityka
Giganci: Facebook, Google, Microsoft (jak zawsze) zmieniają swoje algorytmy, co będzie najważniejsze? Automatyzacja i to wszechobecna. Z jednej strony pomoże np. w połączeniu z umiejętnościami AI pisząc teksty zapleczowe pod SEO, z drugiej będzie zmuszać marketerów do większego wysiłku. Pewnie częściowo przypomnimy sobie podejście sprzed ciasteczek, sprzed ogromnych baz remarketingowych. Ważną zmianą będzie przejście na GA4 w Google Analytics i to już 1 lipca 2023 dane przestana być zbierane w Universal Analytics. W GA4 zmieni się sposób wyświetlaniach danych, poczytajcie o tym więcej u źródła.
Zmianie ulega także nasze podejście do wyszukiwania w sieci. Visual Search jest coraz bardziej popularne w e-commerce i marketingu internetowym, ponieważ pozwala na szybkie i łatwe wyszukiwanie produktów. Jeśli jeszcze nie próbowaliście takiego wyszukiwania zachęcamy do sprawdzenia Google Lens.
Pojawienie się nowych trendów w sposobie wyszukiwania jest wynikiem wkraczającej Web 3.0, która w odróżnieniu od obecnego Internetu opartego na linkowaniu wszystkiego, ma się opierać na semantyce pojęć i słów. Ma to umożliwić komputerom i ludziom lepsze zrozumienie znaczenia informacji i umożliwić wyszukiwanie i przetwarzanie informacji w sposób bardziej inteligentny i zautomatyzowany.
AI
Sztuczna inteligencja rozwija się coraz mocniej, odciążając nas w powtarzalnych, prostych czynnościach. Zapewne każdy z nas już rozmawiał z jakimś botem np. na infolinii banku, lekarza itp. Nie zawsze odpowiada on na nasze pytanie tak, jakbyśmy oczekiwali, ale zawsze odpowiada, 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.
Dzięki AI zmieni się podejście do reklam, ponieważ zmieniają się nasze zachowania w internecie, a sztuczna inteligencja wiele rzeczy będzie robiła za marketerów i handlowców. Zaskakujące? Chyba nie.
Uczenie maszynowe ma wiele praktycznych zastosowań, takich jak rozpoznawanie obrazów i mowy, analiza danych, rekomendacje produktów, optymalizacja procesów biznesowych, prognozowanie i wiele innych. Powszechne wykorzystanie AI jest widoczne już w wielu dziedzinach i możemy spodziewać się jedynie jeszcze większego udziału sztucznej inteligencji w naszym życiu.
Automatyzacja
O automatyzacje było już trochę wcześnie, AI nam w tym pomoże np. pisząc proste teksty pod SEO. Dodając do tego zmiany, które zafunduje nam Google, będziemy musieli się dostosować do nowej rzeczywistości. Brak ciasteczek wymusi zmianę w podejściu chociażby do remarketingu. Na razie jest to dla nas szok, bo jak to tak bez ciasteczek? ☹
Mówiąc o automatyzacji pamiętajmy o wysyłkach maili. Razem z RODO miało wchodzić e-privacy, teraz zbliża się wielkimi kropkami, koniecznie poczytajcie o tym więcej. Nie zapominajcie też, że jedynym słusznym zapisem do newslettera jest double opt-in. Zgody powinny być napisane prostym i zrozumiałym językiem, a masowa wysyłka wiadomości = regulamin newslettera.
Coraz więcej automatyzacji wprowadzają też producenci systemów CRM i ERP, niektóre rzeczy pewnie wprowadzą do systemów za nas (ufff), a do niektórych będziemy musieli się sami dostosować. Dlatego śledźcie co zmienia się w systemach, z których korzystacie.
Na pewno większość z Was bawiła się już czatem GPT, który dobrze pisze teksty. A wiecie, że niektóre uczelnie już borykają się z problemem, nawet nie wiem jak go określić – autorstwa? Czasami ciężko wyczuć co napisał student, a co chatbot. SEO też umiera, przynajmniej takie klasyczne. Ważny będzie wartościowy content, ale większość z niego, tego mniej przydatnego będą pisały boty.
Inteligentne czatboty można spotkać już prawie wszędzie. Coraz większa część biur obsługi wykorzystuje swoje skrypty do nauczenia czatbotów rozwiązywania problemów. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej załatwić swoje sprawy nie czekając długo na kontakt z osobą fizyczną. Niektóre czatboty potrafią już nawet rozpoznawać nasz nastrój czy identyfikować stany depresyjne.
Zrównoważona technologia
Fakt 1: Do 2030 roku polskie firmy muszą zredukować emisję CO2 o 55%. Takie cele postawiła przed wszystkimi Unia Europejska.
Fakt 2: 70% całej emisji CO2 jaką wytwarzają firmy powstaje przez podróże służbowe. Chcecie sprawdzić jaki ślad węglowy wytwarza organizowane przez Ciebie wydarzenie? Skorzystaj z ekokalkulatora.
Szacuje się, że zużycie danych rośnie co roku o 45% względem poprzedniego. Mamy zatem do czynienia ze zjawiskiem wykładniczym. Tym samym rośnie ilość sprzętu potrzebna do przechowywania, przesyłania i przetwarzanie tych danych. Pochłania to ogromne ilości zasobów energii i zużycia surowców naturalnych. Na szczęście kolejnym trendem, który coraz mocniej się przebija jest zrównoważony rozwój.
Zwolennicy tego trendu mają świadomość, że jesteśmy blisko katastrofy klimatycznej. Wywieranie nacisków na koncerny technologiczne sprawia, że świat będzie coraz lepiej kreował procesy technologiczne. Całkiem niedawno doszło do wielkiej zmiany sposobu pozyskiwania Ethereum, które było obarczone ogromnym zużyciem energii. Blockchain ma zapewnić stabilniejsze działanie „nowego” Internetu. Dzięki przejściu na „Proof of Stake” koparki kryptowalut zużywające energię przestały mieć rację bytu. Oby ten trend przeszedł na pozostałe blockchainy wykorzystujące jeszcze siłę obliczneniową kart graficznych.
Zakończenie
To nasza wizja trendów w 2023, jeżeli chcecie posłuchać o szczegółach, zapraszamy do oglądnięcia webinaru całego naszego webinaru
PS.
Nie powiedzieliśmy o chmurze, o bezpieczeństwie, w tym akcjach phishingowych… ale chcieliśmy poruszyć tylko te najważniejsze trendy 😉 Jeżeli chcesz z nami porozmawiać o czymś więcej, zapraszamy do kontaktu 😊