Prognozowanie trendów czasami przypomina wróżenie z fusów. Tak naprawdę nie wiemy, co się wydarzy za kilka, kilkanaście miesięcy. Jednak bacznie obserwując rynek, śledząc nowinki, będąc w kontakcie z dostawcami nowoczesnych technologii i czytając o poczynaniach, chociażby Wielkiej 5, możemy wnioskować o tym, co w marketingu, konferencjach online i technologiach będzie się zmieniać. Dlatego podjęliśmy wyzwanie! Przedstawiamy naszą wizję trendów na rok 2022. Miłego czytania.
Marketing, konferencje i eventy - trendy na 2022 rok
Online
To niewątpliwie mega trend, który trwa i trwać będzie nadal. Świadczy o tym, chociażby przykład takich firm, jak PWC, w której wszyscy pracownicy, a jest ich około 40 000, przeszli na pracę zdalną na stałe. Tego typu działania wymuszają z kolei zmiany w użytkowaniu technologii, w organizowaniu spotkań, w codziennym biznesowym komunikowaniu się. Już raczej nie piszemy notatek na kartkach, ani w Wordzie, tylko korzystamy z narzędzi do planowania pracy np. Microsoft Teams czy Monday. Dzięki nim mamy wszystko w jednym miejscu — harmonogram, osoby przypisane do tasków, znamy kamienie milowe i łatwiej zarządzamy nie tylko projektem, ale też zespołem.
Jakie zalety świata online rzutują na nasze podejście do biznesu?
- Zasięg. Organizując eventy, chcemy dotrzeć z przekazem marki do szerokiej grupy odbiorców i pozyskać jak najwięcej uczestników, a co za tym idzie także leadów.
- Dane. Świat online opiera się na przeglądarkach internetowych, dedykowanych platformach eventowych, a to z kolei ogrom danych: o uczestnikach, o ich zaangażowaniu w czasie konferencji, o ich preferencjach i zachowaniu w internecie. Wprawny marketer lub analityk, możne wyciągnąć z nich wnioski, które przydadzą się, chociażby do planowania kolejnego wydarzenia. Korzystajmy z tego!
- Czas. Online wyróżnia się szybkością i dowolnością, w znaczeniu elastycznego tworzenia i konfigurowania spotkań pod wymagania grupy docelowej. Dużo szybsza jest też organizacja spotkania wirtualnego. Sprawna agencja (taka jak my) jest w stanie zorganizować webinar w 4-5 dni.
- Wygoda. Te wszystkie działania jednoznacznie przekładają się na komfort uczestników i wygodę organizatorów. Szybko, łatwo, przyjemnie, a dołączyć do spotkania można z dowolnego miejsca i urządzenia, wystarczy podłączenie do internetu.
VR
Kolejnym trendem jest VR = Virtual Reality = wirtualna rzeczywistość. Zacznijmy od ciekawostek:
- Jedyną firmą, która działa na dużą skalę w VR jest obecnie Apple.
- Google i Amazon aktualnie… nie robią nic.
- Microsoft nie za bardzo koncentruje się na AR.
- Facebook (Meta) sprzedał w 2021 roku 10 000 0000 Oculusów Quest.
Wniosek? VR i AR (augmented reality) to obszary, które będą się rozwijać, powstanie w nich ogromna ilość aplikacji, a znakomita ich część będzie dotyczyła spotkań w online. Sama sprzedaż 10 000 0000 (słownie: dziesięciu milionów!), okularów do VR świadczy o popycie, zapotrzebowaniu, zainteresowaniu tematem.
Musimy też wspomnieć o Metawersie. Na razie „wszyscy” mówią, że metawers=Facebook. Ale to nie do końca prawda. Oczywiście nowa nazwa Facebooka Inc. czyli właśnie Meta, sugeruje, w jakim kierunku korporacja będzie się rozwijać i co jest dla niej priorytetem. Firma zatrudnia ogrom programistów, planuje otwarcie wirtualnych sklepów, a co ważne ma to tego narzędzia, fundusze i infrastrukturę. Ale…. nie będzie jedyna. Otwarcie 😉 swojego sklepu w metawersie planuje (albo już nawet otwiera), chociażby sieć sklepów odzieżowych H&M.
Ale trochę wracając i porządkując. Metawers będzie trendem, kropka. Ma to być taki nowy internet. Nie jego wersja, tylko coś zupełnie nowego, internet osadzony w przestrzeni trójwymiarowej. Docelowo nie będziemy oglądać, tylko właśnie uczestniczyć w wydarzeniach w metawersie za pomocą np. oculusów. Każdy będzie miał też swój awatar. Ta nowa przestrzeń (jeżeli możemy ją tak nazwać) daje nieograniczone pole popisu dla marketingowców — osadzanie treści w wirtualnej rzeczywistości, embedowanie linków i contentu to worek bez dna. Ciekawe jak zostanie to wykorzystywane.
Audio
Audio, czyli warstwa dźwiękowa. Kolejny trend, który ma ogromny potencjał i będzie się rozwijał. Pomyślmy o audio jako o elemencie komunikacji, który wspiera, ale też jest główną składową większości wydarzeń. Wiele osób tylko słucha albo ktoś/coś czyta dla nich napisy, ale o tym szerzej będzie za chwilę 😊 Ile razy uczestniczyliście w webinarze albo konferencji, ale okno streamu było przysłonięte np. pocztą służbową, albo byliście w innym oknie przeglądarki? No właśnie.
Przykładem na rosnący trend audio jest Club Hub. Aplikacja, która daje możliwość rozmawiania z osobami z wielu krajów, na różne tematy. W aplikacji są pokoje tematyczne, do których po prosu dołączasz i rozmawiasz. Tylko audio! Club Hub na Twitterze chwalił się, że ma już 2 000 000 użytkowników.
Warstwa dźwiękowa to też podcasty, które rosną w siłę. Sami je robimy i wiemy, jaki drzemie w nich potencjał. Ciekawostka: średnio dana osoba czy marka wypuszcza 7 podcastów i... na tej liczbie wielu się zatrzymuje. My, do stycznia 2022 roku (kiedy powstawał ten tekst) zrealizowaliśmy ich 8 i idziemy dalej. Tutaj możesz ich posłuchać 😉
Ekologia
Jeżeli teraz westchnąłeś i chcesz iść dalej…. poczekaj.
Trendem, który w ramach działań proekologicznych rozwija się bardzo dynamicznie jest zeroemisyjność. Znów przywołamy fakty:
- Wg. norm UE do 2030 roku polskie firmy muszą zredukować emisję CO2 o 55%.
- 70% całej emisji CO2 jaką wytwarzają firmy, powstaje przez podróże służbowe.
Jak w takim razie przejść w tryb eko i dostosować się do podejścia zeroemisyjnego? Po pierwsze: więcej online! (patrz punkt 1). Spotkania online, konferencje online, szkolenia online. Stawiając na ich organizację w internecie, zyskujesz: czas, pieniądze, budżet, jesteś ekologiczny i dostosowujesz się do wymogów prawnych. Nie musimy chyba wspominać o ilości odpadów czy wydruków katalogów podczas spotkań w hotelach?
Ps. Chcesz sprawdzić jaki ślad węglowy pozostawia Twój event? Skorzystaj z naszego ekokalkulatora 😊
Kolejnym krokiem do wdrażania ekorozwiązań jest... świadomość. Warto uświadomić sobie, że jeżeli coś jest online, to nie zawsze znaczy, że jest ekologiczne. Dziwne? To teraz przypomnij sobie to, co każdy z nas wie: w internecie nic nie ginie. A skoro nie ginie, to gdzieś jest przechowywane. To „gdzieś” to serwery, a one wymagają przecież energii. Zastanów się, czy np. trzymanie nagrań z konferencji przez 6 miesięcy na VOD jest Ci potrzebne? Bo z pewnością nie jest ekologiczne.
Dostępność cyfrowa/WCAG
Kolejny trend, to dostępność. Zacznijmy po raz kolejny od faktów.
- 1/7 populacji to osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
- 285 milionów osób ma zaburzenia wzroku.
- 39 milionów ludzi jest całkowicie niewidomych.
Aby projektować wydarzenia, strony, grafiki całą komunikację nie wykluczając nikogo, w odpowiedzi przychodzi: WCAG 2.1, czyli globalne wytyczne obowiązujące od 5 czerwca 2018 roku. W Polsce te przepisy są na razie obowiązkowe dla jednostek budżetowych, ale trend pokazuje, że coraz więcej firm i organizacji jest zgodna z WCAG a byłoby dobrze, gdyby docelowo funkcjonowała tak każda organizacja. Mało przekonujące? Pomyśl o tym, że pełnosprawność to stan chwilowy — za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat będziesz osobą starszą, niestety pewnie z problemami ze wzrokiem, zapewne z mniejszą koncentracją i prawdopodobnie będziesz poruszał się w internecie nieco mniej sprawnie niż obecnie. Może więc jednak lepiej, żeby aplikacje miały większe butony czy większy kontrast, żeby łatwiej było wybrać, chociażby numer telefonu?
W dużym skrócie — WCAG dotyczy 4 obszarów, które należy brać pod uwagę podczas projektowania:
- Postrzegalność – łatwo dostrzegalna treść,
- Funkcjonalność – korzystanie z dostępnych funkcji serwisów i aplikacji,
- Zrozumiałość – teksty i treści zrozumiałe dla odbiorców, umieszczanie: butonów, CTA,
- Solidność/kompatybilność – z programami i technologiami wspierającymi.
Zainteresował Cię ten temat? Pobierz nasz ebook ze szczegółami i przykładami 😊
Technologia
Każdego roku marketerzy przewidują, że kolejny rok będzie rokiem mobile. Na początku 2022 nie może być inaczej 😊 A mówiąc poważnie, mobile będzie po raz kolejnym trendem, ale dlatego, że większość ruchu odbywa się obecnie z urządzeń z mniejszymi reklamami. Już chyba nikt nie posiada nieresponsywnej strony. Te zmiany determinują też algorytmy Google, więc chcąc być widocznym w najpopularniejszej wyszukiwarce świata, pamiętaj o responsywnej i mobilnej wersji strony. Mobile to też media społecznościowe, a do tego trzeba dostosować, chociażby formaty materiałów wideo. Na szczęście (chyba) rzadko widujemy już wideo w formacie 16:9 dodane np. na Instagram.
Skutek rozwoju technologii, który większość z nas już zauważyła to lepsza rozdzielczość i jakość kamer. W internecie widzimy dobrze przygotowane materiały, wysokiej jakości grafiki, wszystko jest czytelne. Kamery w naszych telefonach mają coraz lepsze matryce, te wbudowywane z przodu są lepszej jakości. Dlaczego? Coraz częściej korzystamy z nich jako prelegenci czy po prostu uczestnicy zdalnych spotkań. Przykładem jest, chociażby iPad 9 generacji. Poza lepszą przednią kamerą ma też funkcję podążania za osobą, którą widzi — jeżeli odchylisz się, w któryś bok, kamera podąży za Tobą. Wygodne rozwiązanie dla osób, które prezentują coś swoim odbiorcom mają też urządzenia Surface od Microsoftu. Wbudowana przednia kamera pozwala na złudzenie polegające na podwyższaniu wzroku, tak że mamy wrażenie, jakby prelegent cały czas na nas patrzył, a w rzeczywistości zerka poniżej kamery i sprawdza, co ma w notatkach. Sprytne!
Wyścig technologiczny nie omija także procesorów. Apple wprowadził procesory na własnym chipie M, który sprawił, że były bardziej wydajne. Intel w 2021 roku już ich dogania i robi kolejny krok milowy. AMD był królem wydajności, ale może się to właśnie zmieniać. Kolejnym etapem będą procesory kwantowe, które mają i będą miały coraz większą moc obliczeniową.
PS.
Nie powiedzieliśmy o chmurze, o bezpieczeństwie, w tym akcjach phishingowych… ale chcieliśmy poruszyć tylko te najważniejsze trendy 😉 Jeżeli chcesz z nami porozmawiać o czymś więcej, zapraszamy do kontaktu 😊