Metaverse, trend o którym mówi coraz więcej osób, z różnych branż marketingowej, eventowej, e-commerce. Jedno jest pewne, metaverse to technologia, która będzie się rozwijać. Określenie to połączenie dwóch słów: „meta” czyli poza i „verse”, które jest częścią universe, oznaczającego świat. Czy metaverse naprawdę przenosi nas poza świat? Przekonajmy się.
Zacznijmy najprościej albo chociaż od początku. Metaverse to technologia i co do tego wszyscy są zgodni. Jednak im głębiej wchodzimy, tym różnic i niejasności jest więcej. Wiemy czy nie jest. Metaverse to nie gra (ale można w nim się dobrze bawić). Nie ma też jednego właściciela, ani jednej korporacji, która za nim stoi. Dlatego właśnie swoją definicję ustalają wszyscy twórcy, którzy metaversem się zajmują.
Metaverse to taki nowy internet. Wirtualny świat, do którego każdy z nas może wejść, spotkać innych ludzi. W tej technologii możesz posługiwać się avatarem, który samodzielnie stworzysz. Możesz być postacią, możesz być zwierzęciem, nadać nowy nick. Z jednej strony pozostaje anonimowość, bo nie musisz się posługiwać imieniem i nazwiskiem z dowodu osobistego, ale z drugiej Twój avatar wchodzi do metaversu, tworzy nowe community i jest rozpoznawalny.
Możliwości metaversu
Technologia ma być dostępna dla każdego, (będzie) można w niej grać, pracować, zorganizować swój sklep. Mark Zuckerberga zapowiedział stworzenie tzw. nieskończonego biura (infinite office) czyli biur, które każdy z nas będzie mógł sobie indywidualnie skonfigurować i zaprojektować. Cel? Wykonywanie naszej pracy w czasie home office w środowisku, w którym jest nam najwygodniej i najmilej, a wchodzimy do niego w okularach VR. I tutaj pojawia się kolejne pytanie czy żeby wejść do metaverse trzeba mieć okulary?
Sprzęt
Aby wejść do metaversu możesz potrzebować gogli, inteligentnych okularów Ray-Ban lub Oculus Quest, ale… nie musisz. Obecnie możesz „wejść” siedząc przed ekranem swojego komputera i na nim oglądać świat, ale efekt będzie ciut inny, płaski. Efekt będzie mocniejszy i bardziej zaskakujący (przynajmniej na początku) jeżeli wejdziesz do trójwymiarowego świata w specjalnie zaprojektowanych do tego goglach.
Meta (dawniej zwana Facebookiem), widząc potencjał (sami tylko w Europie chcieli zatrudnić 10 000 pracowników wyłącznie do rozwoju metaversu) zapowiedziała otwarcie sklepu ze sprzętem do metaversu. Ale, jak sami przyznają, na początku raczej to będą akcesoria, bo na jeden komputer/sprzęt trzeba jeszcze poczekać. Meta pracuje też nad rękawiczkami, które pomogą czuć i doświadczać wirtualnego świata na innym poziomie, niż tylko oglądanie i chodzenie.
Czy metaverse = Facebook?
Po takich wypowiedziach:
„Oczekuję, że w nadchodzących latach ludzie przejdą od postrzegania nas (Facebooka) przede wszystkim jako firmy mediów społecznościowych do postrzegania nas jako firmy metaverse. Pod wieloma względami metaverse jest najlepszym wyrazem technologii społecznej.”
Marka Zuckerberga, mogłoby się zdawać, że tak metaverse=Facebook. Tym bardziej, że 28 października 2021 korporacja (nie portal społecznościowy) zmieniła nazwę na Meta. Ale… to nie jest tak, że tylko Facebook rozwija metaverse. O nich jest chyba jednak najgłośniej, ale też budżety reklamowe mają całkiem pokaźne i szeroki PR, a poza tym chcąc zatrudnić 10 000 programistów do rozwijania technologii, mogli postawić porzeczkę wysoko. Ale to nadal nie znaczy, że są jedyni. Kolejne firmy także zaczynają się rozwijać w tym kierunku, przykłady poniżej.
Przykłady
- Platforma rozrywkowa CEEK zaprezentowała projekt sklepu z ubraniami marki H&M w metaversie. Firma odzieżowa twierdzi, że nie prowadziła rozmów w platformą, co nie zmienia faktu, że projekt robi wrażenie. Zakupy miałyby odbywać się przy wykorzystaniu monety CEEK zbudowanej na blockchainie Ethereum.
Shopping in the #metaverse with $CEEK
— Ceek (@CEEK) December 7, 2021
Concept VR store presented to @hm by #CEEK Creating mainstream use cases for $CEEK + scaling #Virtualreality beyond games. #VRAPP #CEEKVR #NFT #VR #CEEKVenues
👉🏽 More at https://t.co/oAvCTgp2Bk pic.twitter.com/OI4BFkyUAw - Koncert Travisa Scotta w grze Fortnite w kwietniu 2020 roku, publiczność = 12 000 000 (milionów!),
- Koncert Ariany Grande w grze Fortnite w sierpniu 2021 roku. Koncert nie był pierwszym w metaversie, ale odbił się szerokim echem w mediach. Ariana Grande w wersji avatarowej, abstrakcyjny koncert, gdzie avatary uczestników fruwały w wielobarwnych bańkach mydlanych…
- Nike kupiło studio RTFKT, które tworzy wirtualne projekty i ma doświadczenie w modowym świecie cyfrowym. Na platformie Robolox Nike tworzy Nikeland – metavers, który będzie grą.
- Budweiser, marka piwa, ogłosiła otwarcie społeczności piwnej w metaverse pod nazwą Budverse. Przy pokazji wykorzystali też technologię NFT do sprzedaży